PORADENSKÉ SLUŽBY ŠKOLY - PORADENSTVÍ A PREVENCE
Poradenské služby školy ZŠ
Výchovné poradenství na 1. stupni:
Na škole pracují výchovné poradkyně pro 1. a 2. stupeň.
Škola se věnuje žákům se specifickými vzdělávacími potřebami, kteří potřebují podpůrná či vyrovnávací opatření.
Speciální pedagog vede kroužek nápravného čtení.
Výchovné poradkyně spolu s vedením školy, s metodiky primární prevence a se všemi pedagogy se zaměřují v průběhu roku zejména na:
- řešení problémů dětí
- profesionální orientaci dětí
- metodickou pomoc pedagogům
- evidenci a integraci žáků se specifickými poruchami učení
- řešení patologických jevů v kolektivech dětí
- pomoc rodičům při zvládání problémů dětí
- spolupráci s vnějšími subjekty, zejm. Pedagogicko-psychologickou poradnou pro Prahu 7, 8 a Křesťanskou pedagogicko-psychologickou poradnou Praha 8.
Výchovné poradenství na 2. stupni:
- adaptace při přestupu z jiné školy
- spolupráce s třídními učiteli při tvorbě plánů individuální péče
- pomoc žákům selhávajícím v chování nebo ve výuce
- pomoc při řešení osobních problémů (pozice ve třídě, kontakt s učiteli) nebo složité rodinné situace
- individuální pomoc žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- spolupráce s PPP, OSPOD, s Policií ČR
Poradenství k volbě povolání
- nabídka testů profesní orientace žáků 8. ročníků
- vyhodnocení testů profesní orientace žáků 9. ročníků
- informace k přijímacímu řízení na SŠ a SOU ( žáci, rodiče)
- návštěva přehlídky středních škol Schola Pragensis
- široká nabídka gymnázií a středních škol pro žáky 7. a 9. ročníků
- informace o Dnech otevřených dveří SŠ
- zajišťování propagačních materiálů SŠ
- individuální konzultace (žák – výchovná poradkyně – rodič) – pomoc při výběru SŠ
- zajištění zpětné vazby – úspěšnost našich žáků v přijímacím řízení a dalším studiu na SŠ a SOU
Prevence sociálně patologických jevů
Aktivity se uskutečňují na základě písemně zpracovaného Minimálního preventivního programu, jehož cíli jsou:
Podpora zkvalitnění sociálního klimatu ve třídách
Návaznost na dlouhodobé cíle:
Vytváření bezpečného, činorodého a motivujícího prostředí. Rozvoj osobnostních, sociálních a morálně volních kompetencí již od nejnižších ročníků se zaměřením na oblast osobnostní a sociální výchovy
Návaznost na dlouhodobé cíle:
Rozvoj klíčových a životních kompetencí žáků.
Podpora specializačního studia školního metodika prevence
Návaznost na dlouhodobé cíle:
Plná kvalifikovanost školních poradců v oblasti prevence a výchovného poradenství.
Hlavními úkoly, vyplývajícími z cílů, jsou:
1. Sociometrická šetření v konkrétních třídách, následné diskuze a výstupy.
2. Dotazníková šetření mezi učiteli – zkušenosti a názory, výstupy.
3. Prohloubení spolupráce s Křesťanskou pedagogicko-psychologickou poradnou Praha 8.
4. Přenášení výše uvedeného do běžných školních situací včetně využití potenciálu témat OSV.
5. Studium školního metodika prevence specializačního studia na VŠ.
Naše škola se snaží o na širokou informovanost a metodickou pomoc jako formu spolupráce s rodiči. Jako prevenci vzniku nejrůznějších problémů ve třídě využíváme výsledky sociometrických šetření na I. i II. stupni.
Témata prevence rizikového chování lze zapojit a využít v řadě předmětů, např. chemie, občanská výchova, výchova ke zdraví, dějepis, přírodopis atd.
Velmi se nám osvědčila spolupráce s občanským sdružením MISE – akce v Psychiatrické nemocnici Bohnice – prevence rizikového chování. I v tomto školním roce se uskutečnila návštěva žáků 8. a 9. tříd v azylovém domě pro matky s dětmi (Kolpingův dům v Bohnicích) a v mateřské škole Ústavní.
V Praze září 2014.