V rámci předmětu pracovní činnosti 6.ročníků jsme vyráběli pařeniště a vysévali semínka různých zelenin. S dívkami z 8. ročníku jsme zase vyráběly velikonoční dekorace. Akce jsme nafotili... :-)
Text k obrázkům z pracovních činností 6. ročníků
Téma: Semena různých druhů zelenin, bylinek a květin – pozorování pod lupou a mikroskopem
Obr. 1. Žákyně si přinesly semena různých běžných druhů zelenin, bylinek i květin. Pomocí mikroskopu a lupy dívky pozorovaly tvar, povrch i zbarvení těchto semínek.
Obr. 2. U každého mikroskopu byly připraveny 2 označené misky se semínky nejčastěji různých zelenin – např. Semínka mrkve, okurky, hrachu, papriky, rajčete apod.
Obr. 3. Dívky měly za úkol napsat o semeno jaké rostliny se jedná – což opsaly z přiloženého sáčku. Děvčata také zakreslovala tvar semene zvětšeného pod mikroskopem. Poznatky o tvaru a vzhledu semen žákyně zaznamenávaly do sešitu.
Obr. 4. Největší překvapení přinesla semínka rajčete a jejich vzhled.
Téma: Příprava pařníku pro výsev semen různých druhů zeleniny, bylinek a květin
Obr. 5. Jak jsme si vyrobily jednoduché pařníky? Vzaly jsme si papírové krabičky od vajíček
( na 10 ks). Tyto papírové krabičky jsme si musely po krajích otrhat. Proč? Zmenšené papírové obaly byly vloženy do připravených plastových obalů. Ty se nám muselo podařit nakonec zavřít. Takže otrháváme a otrháváme...
Obr. 6. Některá děvčata ještě pracují u mikroskopů a dokončují první část dnešních laboratorních prací.
Obr. 7. Do připravených minipařenišť musíme nasypat trochu zeminy.
Obr. 8. Připravit osevní plán! Co to je osevní plán? Do sešitu si musíme napsat, do jaké misky z deseti zasejeme semeno jaké zeleniny, byliny či květiny.
Obr. 9. Ve dvou jde všechno líp. Podle velikosti semen dáváme: malá semena max. 2 ks, středně velká semena max. 5 ks, malá semena max. 10 ks do misky.
Obr. 10. Děvčata si mohla vybrat ze široké nabídky různých druhů semen od zelenin, bylinek i květin. Všechny sáčky semínek, které děvčata přinesla byly plně využity.
Obr. 11. Také semínka jahod i ředkviček byla v nabídce.
Obr. 12. Po několika málo dnech se nám zeleninová a bylinková zahrádka za oknem zazelenala.
Obr. 13. Žáci i žákyně, kteří si již vyseli semínka zelenin, bylinek a květin se o své rostlinky pravidelně starají a zalévají. Uvidíme jak jim rostlinky porostou.
Téma: Zkouška klíčívosti
Obr. 14. Pokud chceme zjistit, jak kvalitní osivo máme, provádíme zkoušku klíčívosti. My jsme to zkoušeli u semen čočky seté. Do
dřevěného rámečku jsme si nastříhali několik vrstev filtračního papíru.
Nastříhané papíry o velikosti vnitřního obvodu rámečku jsme dostatečně
navlhčili a vložili dovnitř až na dno. Srovnali
jsme je a poté napočítali 20 ks semen čočky. Jednotlivá semínka čočky
jsme naskládali do pěti řad po čtyřech semínkách v řadě. Zaplnili jsme
jimi celý vnitřní prostor rámečku. Z filtračního papíru jsme vytvořili
víčko s vlastním podpisem. Teď už jenom čekáme až se semínka probudí k
životu a začnou klíčit. Po 14 dnech pak vypočteme (pomocí trojčlenky), kolik procent semen vyklíčilo. (20 ks = 100%).
Text k pracovním činnostem 8. ročníků – dívky
Téma: velikonoční dekorace
Obr. 15. Vyrábíme jednoduchou velikonoční dekoraci z pedigových proutků, bavlněné látky a vaječných skořápek.
Na svázaní proutků je dobré použít středně silnou bavlnku. Proutky svážeme na obou koncích bavlnkou – vyrobíme mističku. Nastříháme širší pruh látky asi metr dlouhý, přehneme podélně napůl rubem dovnitř. NESEŠÍVÁME. Začneme proplétat mezi proutky, které od sebe oddálíme tak daleko, jak chceme mít širokou mističku. Konec látkového pruhu přeložíme přes okraj vnějšího proutku dolu pod misku a založíme dovnitř mezi proutky.
Obr. 16. Také druhý konec látkového pruhu založíme přes krajní proutek dolu pod misku mezi proutky.
Obr. 17. Na přichycení vajíčkových skořápek použijeme disperzní lepidlo.
Obr. 18. Nakonec můžeme dodekorovat úzkými proužky látky na krajích mašličkami (přes bavlnku) a vaječné skořápky naplnit zeminou a semínky řeřichy. Výsledek je báječný.
Obr. 19. Velikonoční dekorace mohou být také bavlněná vajíčka z vodního skla. Pozor! Z důvodu bezpečnosti pracujeme v rukavicích. Ale stálo to za to – výsledek je překvapující.
Obr. 20. Vajíčka a jiné tvary v různých barvách na podkladu nafukovacího balonku se špejlí. Bavlnku je nutno dostatečně nechat nasát ve vodním skle. Při pokládání na balonek si také pomáháme štětcem. Zapíchneme do plastelíny. Necháváme uschnou 24 hodin. A pak!
Obr. 21. Různé tvary, různé barvy.
Obr. 22. Vajíčkové dekorace žákyně z 8.B
Obr. 23. Vajíčkové dekorace žákyně z 8.B
Obr. 24. Vajíčko z vodního skla – práce žákyně z 8.B